سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

مشخصات بلاگ
سیمرغ

هر ثانیه یک لحظه بی همتاست. دنبال لحظه های فوق العاده گشتن اتلاف وقت است

الهام اختری راد 3

پنجشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۹ ق.ظ


چگونه هیجانات خود را کنترل کنیم؟

قدم اول شناخت دقیق انها و قدم دوم شناخت باورهاو احساسات منتهى به هیجان است و گام سوم بررسی و شناخت پیامدهاى ان هیجان و گام بعدی ، اصلاح و ایجاد بینش جدید و تصمیم گیرى درست است .

 

برای کنترل هیجان هوش هیجانى لازم است و برای مدیریت بر خود ، کنترل هیجانات لازم است . با غلبه برهیجان ها می توانیم عواطف و احساساتمان را کنترل کنیم . برای مدیریت ، ابتدا شناخت هیجان ، احساس و باورهایی که منجر به این هیجانات شده ، واجب است . سعى مى کنم احساساتم را صادقانه بشناسم و هیجاناتم را درک کنم ، گاهى باورها موجب واکنش هیجانى مى شوند ( فرزندم دیر مى کند و من نگران می شوم و به فکرهاى ناخوشایند مى پردازم در نتیجه وقتی فرزندم مى آید نگرانى ام را به شکل هیجان شدید بروز مى دهم که اثرى مخرب بر روابط مى گذارد

اول احساساتم را ریشه یابى کرده و سعى مى کنم قدرت تنظیم احساساتم را داشته باشم و ظرفیت وجودى ام را بالا برده و توان خلاقیتم را بیشتر کنم چون برای غلبه بر هیجان و تسلط بر خود ، خلاقیت شرط لازم است

با تسلط بر هیجان ، مى توانم قدرت یادگیرى از موقعیتها را در خود تقویت  کنم ، در نتیجه اوضاع را بهتر کنترل کنم  و به جاى قربانى شرایط شدن ، کنترل اوضاع را در دست بگیرم، زیرا غرق شدندر هیجان مساوى است با واکنش هاى نامناسب و ضعف اعتماد به نفس که ما را از ارامش و شادى دور مى کند

افراد زیادی باور دارند که کمال مطلوب ، ایده ال است ( در حالیکه کمال مقدور درست است ) و چنانچه به ان نرسند دجار هیجان افسردگی شده و در آن غرق شده و از ادامه ى مسیر باز مى مانند ، بسیارى از هیجانات شدید هم از سر شادى است در حالیکه تعادل در هر امری لازم است و در گیر شدن در هیجانات شدید ما را از لحظه ى حال باز مى دارد

عصبانیت و خشم بک هیجان قوی است و اگر بروز کند باعث رنجش بقیه و اگر فرو خورده شود باعث آسیب به خودمان مى شود و حتی گاهى منجر به رفتارهاى نا خوشایند مى شود ولی اگر توان شناخت و درک این احساس و قدرت تشخیص باوری که پشت آن است را داشته باشیم ، مى توانیم برخوردی صحیح در زمان خشم داشته باشیم.

با کنترل خشم مى توانیم آن را به ابزاری مفید ( به جاى شکل خطرناکش ) تبدیل کنیم  و گر لازم است در زمان مناسب و در موقعیت صحیح و کلام درست آن را بیان کنم و توجه کنم در بعضى اوقات با ابراز خشم به شکل صحیح مى توانم طرف مقابل را از انجام کار نا درست باز دارم و شاید جایی لازم است به جاى ابراز خشم از موقعیت دورى کنم . براى کنترل هیجان گپ زمانى و انجام کار دلخواه یا گاهى ترک محیط لازم است

چهار هیجان اصلی داریم ( شادى ، غم ، ترس ، خشم ) و بقیه ى هیجانات زیر مجموعه ى اینها هستند مثلا ًحسادت مخلوطى از خشم ، اندوه و ترس است

 

  • گروه سیمرغ

نظرات  (۴)

الهام جونم واقعاااا خ شحالم از اینکه روز به روز بیشتر پیشرفت میکنید.متشکرم از مطالب عالیتان
  • سهیلا محمد خانلو
  • سلام ممنون از الهام جون که مطالب بسیار زیبایی گذاشتند 
  • مرضیه اصلاحچی
  • خیلی ممنون برای این مطلب که در عین روانی کوتاه هم بود وچه جالب گفتید که کمال مطلوب ،کمال مقدور است
    سلام مطالبى که نوشتید واقعأ تأمل برانگیز ومفیدند ممنون از حسن انتخاب شما 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی