سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

مشخصات بلاگ
سیمرغ

هر ثانیه یک لحظه بی همتاست. دنبال لحظه های فوق العاده گشتن اتلاف وقت است

مراحل رنجش زدایی

جمعه, ۲۵ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲ ق.ظ

رنجش_زدایی

ارتباط بدون خشونت_زبان زندگی



خلاصه ای از گامهای ارتباط موثر بر اساس کتاب ارتباط بدون خشونت که خیلی به الگوی رنجش زدایی نزدیک هست:


1- گام اول بیان مشاهده هست. بدون هیچ قضاوت و اغراقی. این گام خیلی مهمه و بر اساس اون طرف مقابل تصمیم میگیره که بره تو لاک دفاعی یا نه. مثلا نگیم وقتی می بینم اینقدر شلخته هستی. بگیم وقتی دیدم یه جفت جورابت زیر کمده و یه جفت هم روی مبل. یعنی اون چیزی که عینا دیدیم توصیف کنیم. مسایل گذشته رو هم قاطیش نکنیم. چیزی که الان مشاهده کردیم رو بیان کنیم.


2-گام دوم بیان احساس هست. باز هم بدون قضاوت و در مورد احساس گوینده باشه و با کلمه من شروع بشه. نگیم احساس کردم تو درکم نمی کنی، یا مثلا احساس می کنم به من اهمیتی نمیدی یا.... بلکه بگیم احساس نادیده گرفته شدن دارم یا احساس تنهایی، ناامیدی نگرانی...


3-مرحله سوم بیان انتظار و نیازی هست که باعث این احساس شده. باز هم در مورد من باشه نه تو. مثلا احساس نامیدی دارم چون من دوست دارم بیشتر همدیگرو درک کنیم، با هم صادق باشیم. یا مثلا انتظار دارم در چنین مواردی نظر من هم پرسیده بشه و یا دوست دارم خونه مرتب تری داشته باشیم ... با این کار مسئولیت احساسمون رو خودمون بر عهده می گیریم و قبول می کنیم که این فقط احساس من هست نه دیگران.


4-مرحله چهارم بیان درخواست هست خیلی واضح و روشن و جزیی بدون نیاز به تفسیر.

 و بدونیم که دیگران علم غیب ندارند. مثلا به جای اینکه بگیم ازت می خوام از این به بعد بهتر رفتار کنی، دقیقا بگیم در موارد مشابه نظر من رو هم بپرسی. یا مثلا به جای اینکه مرتب تر باشی بگیم جورابهات رو بندازی توی سبد مخصوصت در اتاق.


  • گروه سیمرغ

نظرات  (۳)

سالهای پیش فکر مى کردم گذشت یعنی نگفتن رنجشها و فرو خوردن خشم ولی حالا مى دانم برای حسن رابطه ى انسانی یکی از تکنیکهاى مهم ، رنجش زدایی است و سعی مى کنم انرا بکار ببرم 
سلام یکى از بزرگترین هدف هام تو زندگى یادگیرى کامل این تکنیک هستش چون باعث میشه کمتر درگیر احساسات نامناسب باشم
  • اعظم هاشمی
  • سلام
    چگونه ارتباط برقرار کردن با دیگران در موفقیت ما تاثیر زیادی دارد وبرای رسیدن به هدفی معین حتما باید نگات رنجش زدایی وارتباط موثر وبدون خشونت را رعایت کنیم 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی