سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

مشخصات بلاگ
سیمرغ

هر ثانیه یک لحظه بی همتاست. دنبال لحظه های فوق العاده گشتن اتلاف وقت است

الهام اختری راد(3)

يكشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۷ ب.ظ

 مدیریت احساسات



هرچه بر احساساتمان آگاه تر باشیم ، بهتر مى توانیم بر آنها مسلط شویم . برای مدیریت بر خویشتن و تسلط بر خود شناخت احساس و تمایز آنها الزامى است . برای شناخت بیشتر، از خودم سوال مى کنم چه احساسی دارم و آنرا مى پذیرم و کتمانش نمى کنم تا بتوانم احساساتم را از هم متمایز کنم . بهتر است احساس دقیق مان را در هر لحظه بشناسیم و دلیل آنرا بدانیم تا راه درست استفاده از آن را پیدا کنیم .

با شناخت و مدیریت بر احساسمان مى توانیم به جاى غرغر و نارضایتی ، آن را به شکل صحیح ابراز کنیم ولی افسردگى و پرخاش و .... از زمره ى احساسات نا مناسب است ، مثلا ً احساس ترس هم گاهى هشدار دهنده و مفید است ولی گاهى به غلط و از روى ترسمان از موقعیت فرار مى کنیم .

گاهى با فکر به موضوع مناسب ، مى توانیم احساس متناسب آنرا در خود بوجود اوریم ( که این اقدام اختیارى است ) چون احساس تعیین کننده ى نوع عملکرد و رفتار ماست . بسیارى از اوقات احساس نامناسب از باورها و افکار امری سرچشمه مى گیرند ، درسیکل معیوب باید و نباید ، چرا ، دستورات و احساس گناه مى افتیم و احساسمان نا مناسب مى شود در این حالت اقدام اختیارى بسیار مفید است .

گاهى که بی دلیل حالمان خوب یا بد است ، ریشه یابی مى کنیم که چرا الان این احساس را داریم  و واکنش سنجی مى کنیم که بسیار اوقات این بررسی ما را به باور ها یا یادگیری ها یا شرطی هایمان  مى رساند و راه حل اصلاح باور هیمان است . البته گاهى هم توقعات نا به جا در مااحساس نا مناسب بوجود مى آورد ، مثلا ً عمدتا ً بیشتر افراد از تعریف و تمجید حال خوبی مى گیرند و در برابر تذکر و سرزنش احساس نا مناسب پیدا مى کنند ، آنچه مهم است شناخت ریشه ى احساس و استفاده صحیح از آن است . مثلا غرغر ناشی از احساس نامناسب فایده اى ندارد جون حال خودمان را بهتر نمى کند و روى اصلاح طرف مقابل تاثیری ندارد .

اگر خشمگین هستم به جاى برخورد نامناسب ، آنرا مدیریت مى کنم ( به  جاى سرکوب )

حتى در زمان بروز احساس مناسب مثل شادی رعایت تعادل لازم است ، شیر محبت را هم باید به اندازه باز کرد .

  • گروه سیمرغ

نظرات  (۵)

عالی توضیح دادی عزیزم 
  • سهیلا محمد خانلو
  • سلام ممنون الهام جونم بابت مطالب مفید
    سلام .. چقدر خوب گفتین که بسیاری از احساسات نامناسب ما ریشه در باورهای ما دارند .
    به راستی که در همه امور مخصوصا درزمان بروزاحساسات حفظ  تعادل لازم وضروری میباشد
    الهام جان عالی بود ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی