سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

مشخصات بلاگ
سیمرغ

هر ثانیه یک لحظه بی همتاست. دنبال لحظه های فوق العاده گشتن اتلاف وقت است

الهام اختری راد (1)

دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲ ق.ظ

تمرین واکنش سازی


" بد و بیراه گفتن در زمان رانندگی ، نوعی ابراز خشم است و چون خود را محق می دانیم پرخاش را به این شکل نشان می دهیم ولی این امر باعث آزار دیگر سرنشینان ماشین است درحالیکه حفظ آرامش ضمن رعایت قوانین ، در اولویت است .

میتوان موسیقى گوش داد و همراه آن زمزمه کرد یا سی دی هاى سخنرانى هاى دلخواه را گوش  مى دهم .

 

" ابراز محبت صادقانه برایم بسیار آسان است ، حسن جویی و لبخند و گفتن دوستت دارم و نوازش برایم  راحت است ، اگر محبتی که در دل است ابراز نشود ارزش چندانى ندارد چون در اکثر موارد فرد مقابل متوجه آن نمی شود .

اگر کسی نمی تواند محبتش را ابراز کند ناشی از غرور ، خجالت یا باور غلطش است ( مثلا ً اگر به او بگویم پر رو می شود ) که تجسم خلاق و نو آموختگى در این امور راه گشاست .

 

" انتظار در صف روندی طبیعی است و می بایست صبر کنیم تا نوبتمان شود ، برای گذر زمان مطالعه می کنم ، من مطالعه را دوست دارم  و در ترافیک یا پشت چراغ قرمز هم به جای ابراز ناراحتی ، مطالعه مى کنم . این استفاده ى بهینه از عمر است 

 

چاپلوسی غلطه و باعث متورم کردن غرور طرف مقابل می شود ، در ظاهر لذت می برند ولی در اصل می دانند که این تعریف منطبق با واقعیت نیست .

به جاى چاپلوسی مى توان صادقانه حسن جویی کرد ، حسن جویی از خودم که باعث میشه به تواناییهایم پی ببرم و از آزار حقارت و عناد و رنجش و....دور شوم و هم از دیگران که باعث حسن رابطه انسانی مى شود و به انها اعتماد به نفس مى دهد چون حتما در هر کس حسنى وجود دارد که متوان آنرا صادقانه بیان کرد .

صداقت و حسن جویی صادقانه در بهبود روحیه و رابطه عالى است .

" برنامه ریزى و هدفمند برنامه ریزی و هدفمندی راه حل است ( اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و اهداف روزانه ) و استفاده از برنامه ى ساعتی راه گشا است .

هرشب کارهای فردا را لیست کرده و آنها را زمان بندى مى کنم ( با رعایت اصل انعطاف و در نظر داشتن شرایط نا خواسته ) پس اصولا ً دچار بی برنامگى  نمى شوم پس در طول روز به بسیاری از کارهایم مى رسم .

 

برای رفع واکنش هاى غلط ، بررسی علل ایجاد کننده ى واکنش ( واکنش سنجی ) مفید است ، تکنیک چه بهتر بود می گفتم و چه بهتر بود انجام می دادم ( واکنش سازی ) عالی است . وقتی معایب کارى را مى دانم ، اصلاحش راحت تره ، تمرین و تجسم و تکرار و حتی نو آموختگى تکنیکهاى مفیدى برای اصلاح رفتار است  . اگر بدانم واکنش نادرست ناشی از کدام عادت ، باور ، غرور ، احساس یا انگیزه ای بوده ، اصلاح آن با کمک تکنیکهای یاد شده راحت تر است .

  • گروه سیمرغ

نظرات  (۸)

دقیق ودرست بیان کردی  نصف واکنش های  اشتباه ما نشات گرفته از برداشت نادرست خودمان است
از اینکه تجربتونو در اختیار ما گذاشتین بسیار سپاسگذارم واکنش سنجی صحیح تآمین آرامش برای خودمون و اطرافیانمون هست
  • مرضیه اصلاحچی
  • خیلی ممنون از این که به این روانی وشیوایی توضیح دادید
  • سهیلا محمد خانلو
  • سلام الهام جونم ممنون از مطالب زیبایت و از اینکه تجربیات خود را در اختیار ما گذاشتی
    الهام عزیزم از هر رفتار جایگزینی که ارایه کردید نکته های ارزشمندی دریافت کردم. سپاس از این که تجربیات ومهارت خود را در اختیار دوستانتون قرار دادید.براتون آرزوی موفقیت و تندرستی دارم.
  • اعظم هاشمی
  • سلام 
    مبحث واکنش سازی واقعا درس مهم زندگی است وما بایدیاد بگیریم در زمان ومکان وموقعیت درست با تفکر وقدری تعمق واکنش صحیحی را جایگزین کنیم 
    آفرین به خانم الهام بسیار سنجیده وشیوا آنرا تعریف کردین ممنونم از شما 
    واقعااا لذت میبرم از گفته ها و اطلاعات شما الهام جون عزیزم پر توان باشید
    سپاس فراوان از اینکه مطالب به این مهمی رو در وب لاگ قرار میدید که یاداور باشه برای ما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی