سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

مشخصات بلاگ
سیمرغ

هر ثانیه یک لحظه بی همتاست. دنبال لحظه های فوق العاده گشتن اتلاف وقت است

دلربا باش

يكشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸ ب.ظ

دلربا باش .....

                             1.به دیگران عشق بورزید:نگاهی به اطرافتان بیندازید آیا در زندگیتان کسی وجود دارد که با او رابطه خوبی ندارید؟برخیزید پبش قدم شوید و دست به سویش دراز کنید.

                             2.از خوبیهای دیگران در لحظه تشکر کنید:از امروز بیشتر دقت کنید اگر از اطرافیان شما کسی کاری خوب وپسندیده دارد  بی درنگ از او تشکر کنید و معجزه آن را ببینید چنا نچه خطایی از آنها مشاهده کنید با کمی تامل او را به گوشه ای برده و ملایم و دلنشین خطایشان را در خلوت به آنها گوشزد کنید.

                             3.تا جایی که میتوانید به کسی (نه)نگویید:تا جایی که میتوانیدخواسته های دیگران را اجابت کنید وچنانچه تحقق خواسته های آنان برایتان مقدور نبود به جای کلمه (نه)جملاتی نظیر (باید درباره اش فکر کنم)و(این کار به زمان نیاز دارد)را به کار ببرید البته گاهی نیز به سراحت باید بگویید (نه)

                             4.همیشه در دسترس باشید:اگر میخواهید دیگران شما را دوست داشته باشند درب خانه خود را به روی آنها باز بگذارید از این که سر ظهر موبایلتان به صدا در می آید ناراحت نشوید از اینکه میتوانید گره از کار کسی بگشایید خوشحال شوید اخلاقتان را به رنگ خدا در آورید یادمان باشد خدا همیشه و همه جا در دسترس بندگانش است.

                             5.سنجیده عمل کنید و حواستان به اطرافتان باشد:استام میگفت:دوستان زیادی با من رفت و آمد می کنند ولی همسرم همیشه همیشه از یکی شان بیشتر از بقیه یاد میکند دلیلش هم این است که همه دوستانم پس از پذیرایی از خود من تشکر می کنند ولی او همیشه طوری که همسرم بشنود میگوید:خانم دست شما درد نکند غذای خوشمزه ای بود.اگر سخنران هستید به همه حضار توجه داشته باشید اگر با بچه ها سر و کار دارید دقت کنید نا آگاهانه به کسی از آنها بی توجهی نکنید حواستان را جمع کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید.

                             6.به جای دستور دادن درخواست کنید:سرشت آدمی به گونه ای است که از دستور گریزان است بنابراین چنانچه زیاد دستور میدهید بدانید که محبوبیت چندان در دل دیگران ندارید.از این به بعد  درخواست کنید میتوانید به جای جملات امری جملاتی نظیر (آیا امکانش هست؟)(همیشه خواهش میکنم )را به کار ببرید مطمئن باشید نتیجه ای متفاوت خواهید گرفت.

                             7.لطفا عقایدتان را به کسی تحمیل نکنید:گاهی ما از ورزش و هنر و کتاب یا رشته تحصیلی خاصی خوشمان می اید و همین باعث میشود دوست داشته باشیم اطرافیانمان به آن نیز علاقه مند شوند.این کار مانع صمیمیت ما با دیگران میشود و عشق و علاقه ما را در قلب دیگران کمرنگ میکند  بنابر این به عقاید دیگران احترام بگذارید و چنانچه فکر میکنید عقیده طرف مقابلتان اشتباه است بکوشید با عمل محبت آمیزتان روی او تاثیر بگذارید.

                             8.شنونده خوبی باشید:ما افراد مشاور را معمولا دوست داریم.خوب است بدانید در بسیاری از جلسه های مشاوره مشاور کمتر از مراجعه کننده صحبت میکند هنر افراد مشاور در این است که شنونده های خوبی هستند آنها میدانند آدمها بیشتر از آنکه بخواهند کسی با آنها حرف بزند دوست دارند به حرفهایشان گوش داده شود.

                             9.به دیگران امید ببخشید:چقدر چاق شدی؟30 سالته هنوز عروس نشدی؟این نوع جملات فاتحه صمیمیت را میخواند کمی مثبت اندیش باشید و به جای ضعفها نقاط قوت و خوبیهارا ببینید.

                        10.بر اساس علاقه دیگران صحبت کنید:آیا اطرافیانتان به چیزی که میگویید علاقمندند یا نه؟چه بسا همه نگاهتان میکنند اما علاقه ای به صحبتهایتان ندارند وآرزو می کنند کاش در جلسه حضور نداشته باشد.در جمع فامیل نشسته بودم حال و هوای مجلس احوالپرسی بود ولی ناگهان یک نفر از جمع شروع کرد به بحث علمی وسیاسی شخصا حس خوبی به او نداشتیم و ظاهرا" دیگران هم تمایلی به این بحث نداشتند.برایم تجربه خوبی شد که قبل از صحبت سلیقه جمع را هم در نظر بگیرم.

                        11.در سخن ها به یاری دیگران بشتابید:یکی از مواردی که شما را محبوب تر می کند این است که چنانچه برای اطرافیانتان مساله ای پیش بیاید در صورت توان به یاریشان بشتابید.مسایلی چون بیماری و نیاز مالی و کمک فیزیکی و فکری.                                                                                                  دوست آن است که گیرد دست دوست                            در پریشان حالی و در ماندگی

                        12.از بحث و جدل بپرهیزید:بحث و جدل موجب کدورت و کینه میشود و محبت را کمرنگ میکند گفتگو مانعی ندارد اما همین که دیدید حرفها تکراری است و لحن صدایتان بالا رفته بدانید که در حال بحث و جدل هستید بی درنگ گفتگو را خاتمه دهید تا به رابطه تان خدشه ای وارد نشود.

                        13.راحت باشید و برای خود شأنی در نظر بگیرید:انسان مغرور منفور است و دوست ویاوری ندارد وقتی وارد مجلس می شوید مقید نباشید حتما در بالای مجلس بنشینید هر جای خالی ای که دیدید همان جا بنشینید افتادگی آموز اگر طالب فیضی، هرگز نخورد آب زمینی که بلند است.                                                      

                        14.  گذشت و بخشش داشته باشید:چنانچه وارد منزل شوید و بوی غذای سوخته به مشامتان رسید چنانچه همسرتان فراموش کرده بود لیست خریدتان را تهیه کند.چنانچه ناگهان بچه ها با توپ شیشه شکستند بزرگواری کنید و به روی خود نیاورید.مردم انسان بزرگوار را بیشتر دوست دارند.                      

                        15. خود را با لبخند جذاب تر کنید:انسان عبوس چهره ای زشت دارد و همیشه تنهاست با لبخندی همیشگی دیگران را به سمت خود جذب کنید.

16-در گفتگوهایتان از کلمات زیبا استفاده کنید :از این پس برای صدا زدن فرزندانتان پسوند(جان)را به اسمش اضافه کنید.همسرتان را با کلمات  نظیر عزیزم و گلم خطاب کنید و کلمه های لطفا و بفرمایید و نوش جان و غیره را به فرهنگ لغات خود بیفزایید تا جادویشان را ببینید لطفا نگویید این حرفها از ما گذشته ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.

17-از هیچ کس توقع نداشته باشید:اگر تمایل دارید محبوب قلبها باشید توقعات خود را به صفر برسانید کلمات باید و نباید را از حرفهایتان حذف کنید اگر بتوانید محبوب همه واقع شوید همه دوست دارند به شما خدمت کنند به نظرتان جالب نیست ؟                                                    

18- آراسته و مرتب باشید.مردم از انسان نامرتب دوری میکنند سعی کنید با آراستگی دیگران را جذب خود کنید

19-مهارت داشته باشید. موارد گفته شده را تمرین کنید باید تغییر کنیم و این تغییر اتفاق نمی افتد مگر با تمرین و مهارت.

  • گروه سیمرغ

نظرات  (۵)

  • اعظم هاشمی
  • سالهاست که سعی میکنم این نکات را رعایت کنم خدا کند که درست عمل کرده باشم ونتیجه خوب بگیرم واز همه مهمتر نه گفتن گاهی را بیشتر باید تمرین کنم
    رعایت نکات فوق برای حسن رابطه ى انسانى عالیه ولی حفظ تعادل در انها از ملزومات است
  • سهیلا محمد خانلو
  • سلام خیلی خیلی آموزنده ست تمام سعیم را خواهم کرد که اجرا کنم 
    سلام واقعأ تکنیک هاى مهم وبسیار سختى است وانجام دادن ان ها براى من یه جهش بزرگ محسوب میشه چون شاید خیلى از این کارهارو روزمره انجام میدم ولى با این شرایط که اینجا ذکر شده نبوده ( احساس رضایت)
    دلربا باش یکی از بهترین تکنیکهاست ومن سعی میکنم در تمام مراحل زندگیم از این تکنیک استفاده کنم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی