طلسم تصا
رعایت طلسم تصا
( تواضع، صداقت، ادب )
ما می دانیم که تقریباً تمام انسانها، چه پیر، چه جوان، چه بچه و بزرگ، احتیاج مُبرم دارند به اینکه مورد مهروتصویب واحترام انسان های دیگر قرار گیرند.
با کمی دقت متوجه می شویم درحدود نود درصد از خوشی ها و ناخوشی ها، خوبی ها و بدی ها، رنج ها و لذت هایی که در زندگی نصیب ما می شود - مستقیم و غیرمستقیم - ازرفتاروگفتاروپندارهمنوعان ماست. پس به ناچارما ازخیلی کودکی خودبه خود،می آموزیم و به این فکر خو می گیریم که در تمام عمر، مهم ترین کار ما باید جلب مهرصادقانه و احترام و تصویب معقول و منطقی آدم ها باشد.
موضوع بسیار مهم دیگری که احتیاج ما را به آدم ها مُبرم تر می سازد، این است که هیچ چیز به قدر مهر اصیل و احترام انسان ها، قادر نیست اعتماد به نفس و رضایت از خود را در شخص ما تقویت کند. و این ثابت شده است که اعتماد به نفس و رضایت از خود، دو تا از مهم ترین و ضروری ترین ویتامین های روح بشر است که بدون آن ها سلامت روح ما سخت در معرض خطر قرار می گیرد.
طلسم تصا
«تصا» مرکب از سه حرف ت و ص و الف است.
« ت » نماینده تواضع است. یکی از دردناک ترین و رنج آورترین احساسات بشری، احساس تحقیر شدن است. تنها چیزی که بیش ازهمه جلوی زخم دردناک تحقیرومصیبت های متعاقب آن را می گیرد، تواضع صادقانه و اصیل است و بس.غرض از تواضع، ر رفتار و گفتاری است که طرف مقابل احساس نکند که ما می خواهیم به نحوی برتری و بهتری و عالی تری خود را به او اثبات کنیم.
« ص » نماینده صداقت است. صداقت، جلب مهر و اعتماد و سمپاتی می کند. راستی و درستی یکی از افزارهای فوق العاده مهم و مؤثر جلب محبت و اعتماد و دوستی و همکاری اشخاص است. در جوامع بشری امروزی که دروغ و فریب ، تملق و چاپلوسی بسیارزیاد دیده می شود هر کس مختصری صداقت نشان دهد، فوراً اعتماد و احترام زیادی در تشنگان صداقت ندیده ایجاد می کند.
« الف » نماینده ادب است. معنای متداول ادب، رعایت آداب و رسوم و سنن مرسوم در جامعه است. اما ادب از دیدگاه ما عبارت از این است که رفتار و گفتار و پندار شما حتی المقدور به کسی آزار و شری نرسانده، بلکه به عکس، هرچه بیشتر در این جهت باشد که طرف مقابل را آدمی بهتر و خوش تر و نیرومند تر سازد - یا چیز تازه و مفیدی به او بیاموزد، یا او را نسبت به خود و انسان ها، در ضمن واقع بینی، خوش بین تر و سازگارتر و مهربان تر نماید.
ما در این جا بهتر دیدیم که تمام گفتارها، یعنی آن چه از دهان بیرون می آید را به دو قسمت مشخص تقسیم کنیم:(1) گفتار قهرآمیز و (2) گفتار مهرآمیز
تمام بیانات قهرآمیز که موجب دلخوری و دشمنی و دیگران از ما می شود، در« سه میم منفی » مشخص نموده ایم که عبارتند از: ملامت، مخالفت و مچ گیری.
و تمام بیانات مهرانگیزدر« سه میم مثبت » که به ایجاد احساس مهم، محترم و محبوب، مفید و موردنیاز در دیگران منتهی می شود.
آن چه از توضیحات بالا بر می آید این است که در موقع مکالمه، مخاطب و مصاحب شما، از هیچ یک ازرفتاروگفتار شما، نه احساس ملامت کند، نه احساس مخالفت و نه مچ گیری. اما در قسمت سه میم مثبت، آن چه مخاطب و مصاحب شما باید از رفتار و گفتار شما احساس کند، درست برعکس سه میم منفی است.یعنی رفتار و گفتارتان ضمن رعایت ادب باید طوری باشد که مخاطب اولاً احساس کند در نظر شما مهم و محترم است. ثانیاً احساس کند که محبوب و دوست داشتنی است و ثالثاً احساس کند که مفید و مورد نیاز است. نکته مهم این است که ذره ای ریا و تصنع نباید در رفتار و گفتارتان وجود داشته باشد. به عبارت دیگر احساس شما در تمام موارد باید اصیل و صادقانه و خالصانه و حتی المقدور بدون چشم داشت پاداش باشد.
تمرین مستمر و روزانه «تصا» - تواضع و صداقت و ادب - دو فایده بزرگ دارد:
فایده اول : در مدت کمی خواهید دید که در برخورد و تماس با اشخاص، تقریباً تمام کسانی که در اشعه جادویی «طلسم تصا»ی شما قرار گرفته اند یعنی مشمول رفتار متواضع و صادق و مؤدب شما شده اند، کم و بیش دوست و مجذوب و یارشما خواهند گردید.
فایده دوم : در این مسیر شما خودبه خود متوجه مقدار زیادی از ضعف ها و نقاىٔص خود می شوید و درصدد اصلاح آن ها بر می آیید و ضمناً از پیش داوری های اشتباه که درباره خود و دیگران داشته اید، بهتر آگاه می شوید و به برکت « طلسم تصا » قادر خواهید شد بدون زحمت از مقدار زیادی از نقاىٔص و عادات بد خود کاسته و بر محبوبیت و احترام خود بیفزایید.
ب.د
- ۹۴/۰۵/۰۳