سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

سیمرغ

خودشناسی، انسان شناسی، ارتباط با خدا، عرفان، روانشناسی

مشخصات بلاگ
سیمرغ

هر ثانیه یک لحظه بی همتاست. دنبال لحظه های فوق العاده گشتن اتلاف وقت است

خانواده سالم

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲ ب.ظ

خانواده های سالم چگونه اند؟

ویژگی های خانواده خوشبخت

بعضی ها فکر می کنند همین که با همسر و فرزندانشان مشکل آنچنانی ندارند وصدای داد و بیدادشان،گوش فلک راکر نمی کند،خانواده سالمی دارند.آنها تصور می کنند،اگر اهل اعتیاد نیستند وتا به حال پایشان به پاسگاه پلیس  ودادگاه  کشیده نشده،پس جزو خانواده های سالم  این مملکت هستند.درستی یا نادرستی تصورشان با خودشان، اما روانشناسان ،ویژگی های دیگری را در مورد یک خانواده سالم عنوان کرده اند.
خانواده هایی که بتوانند خود را به تعادل برسانند و درگیر یا مغلوب مشکلات  مختلف و موقعیت های چالش انگیز نگردند واز پا نیفتند و بتوانند از سیستم سالم مُراوده وارتباط مطلوب ،مرز متناسب،و...برخوردار گردند،در چرخه خود از سلامت وانسجام مناسبی برخوردار گردیده واعضاء آن، خوشبختی وشادکامی را به صورت روشن تری احساس می کنند.

ببینید خانواده تان ویژگی های زیر را دارد:

1- در خانواده سالم، زن ومرد برای دیدن و رسیدن به یکدیگر لحظه شماری می کنند،ساعتی که مرد از یک روز شلوغ کاری،به خانه بر می گردد، برای زوجهای سالم وخوشبخت ،ساعت اوج روز است . دلشان می تپد و خودشان  را برای دیدن یکدیگر آماده می کنند .در صورتی که در خانواده های با سطح سلامت پایین تر، زن و شوهر به سفر رفتن ویا مهمانی رفتن یکدیگر به صورت جدا جدا ،علاقه دارند ودائم می گویند:خدا کند امشب شوهرم دیر بیاید ویا ای کاش خانمم امشب خونه مادرش بماند!

2- در خانواده های سالم، زن وشوهر برای یکدیگر گفتنی بسیار دارند و هر گاه در کنار هم باشند ، میان آنها گفتگوی گرمی بر قرار می شود، اتفاقات روز گذشته را برای یکدیگر بازگو می کنند، در مورد اطرافیان صحبت می کنند و نظر می دهند ونظر طرف مقابل را جویا می شوند ،آب و هوا ،تیترهای خبری، برنامه های آینده، جوک و...خلاصه با هم حرف می زنند، در صورتی که  خانواده های غیر خوشبخت ، بیشتر لحظه ها به قهر می گذرد و پرسش و پاسخ میان آنها بسیار کوتاه هستند و هر گاه زن وشوهر کنار هم قرار بگیرند، شوهر، روزنامه می خواند، جدول حل می کند، تلویزیون نگاه می کند یا بر عکس ...یا به عبارتی هر کس به کاری مشغول می گردد.

3- در خانواده های خوشبخت ،همسران به سلیقه هم آشنا بوده و به آن عمل می کنند، برای نمونه : خوراک ،پوشاک ،معاشرت یا رفت و آمد و خرید . آن چیزی را می پوشند که عشقشان دوست دارد،آن رفتاری را می کنند که همسرشان می پسندد، در صورتی که در خانواده غیر سالم ،همسران نسبت به سلیقه طرف مقابل بی خبرو بی تفاوت  بوده وتنها به خواسته های  شخصی خود اندیشیده وعمل می کنند.

4- در خانواده های سالم وخوشبخت، اتحاد، همبستگی ویکپارچگی وجود دارد. اما در خانواده های غیر خوشبخت ،گسستگی  و تکروی .هر گاه میان اعضاء خانواده ای واژه هایی  هم چون (به من چه)،(به تو چه)،(به من مربوط نیست)،(به تو مربوط نیست)،(به کسی مربوط نیست)،(به خودم مربوط است)،را بسیار شنیدید، این گمان را ببرید که با خانواده ای بدون آینده و غیر خوشبخت ،روبه روهستید. در خانواده سالم "منی"وجود ندارد،همه اش "ما" ست.

5- در خانواده های خوشبخت،اعتماد وجود دارد و اعضاء به راحتی گفتگو های یکدیگر را پذیرفته و در درستی آن تردید نمی کنند ولی در خانواده های غیر خوشبخت ،برای دریافت ،پذیرش گفته خود،پیوسته بایستی  برای دیگر اعضاء سوگند خورد،سوگند به جان این و آن، یا به مقدسات شان و طرف مقابل، در تلاش برای فهمیدن صحت حرف همسر است ویا گرفتن یک سوتی که مشت او را باز کند!

6- در خانواده های خوشبخت ،احترام وجود دارد، در ارتبا طات گفتاری و غیر گفتاری و همین طوردرخواست نیازها و پاسخ به آنها و ارائه سرویس وبر خورد با یکدیگر به گونه ای است که دارای استاندارد ادب و حرمت وبا  وجود صمیمیت ،مدیریت  و حرف شنوی از بزرگترها و در نظر گرفتن موقعیت کو چکترها در یک مجموعه ، رعایت گشته و لحاظ می شوند.

7- در خانواده های خوشبخت ، بودن با یکدیگر را هر جایی که ممکن باشد، همچون مسافرت،میهمانی  ،خرید ،پارک و حتی در مراسم سوگواری و به خاک سپاری به بودن با دیگران ،ترجیح می دهند. در صورتی که خانواده های غیر سالم ،مرد خانواده بیشتر به برنامه های مجردی مردانه ، کشش و رغبت نشان می دهد و زن خانواده بیشتر به مهمانی و دوره ها و مسافرت ها!

ب.د
  • گروه سیمرغ

نظرات  (۳)

متشکرم ازتون باعث مطالب مفیدتان که باعث میشود با دقت بیشترى کارهایمان را مرور کنیم.
سلام نکات ریز تامل کردنی عنوان شده وحتما درست،، اما من فکر میکنم ما روابطمون رو در خانواده خیلی نا آگاهانه برقرار میکنیم و بامرور این مطالب نباید دیدمون نسبت به روابط خانوادگیمون یک خانواده نا سالم باشه بلکه ه از این نکات بهره بگیریم ودر موارد قابل بهبود اقدام کنیم  ،،،،،مطالب بسیا خوب وآموزنده اس
  • سهیلا محمد خانلو
  • سلام ممنون از این مطالب زیبا من مورد 2 را واقعا قبول دارم که خانواده های سالم راجع به همه چیز با هم صحبت میکنند چون صحبت کردن خیلی انسانها را مخصوصا زن و شوهر ها را به هم نزدیک میکند و همینطور احترام در خانواده بسیار بسیار مهم میباشد به نظر من اگه احترام در خانواده نباشد دیگه اون خانواده بدون اینده است و غیر خوشبخت میباشد ممنون از اموزش بسیار زیباتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی